Kuidas jutustada lugu läbi mälestuste, aeglaselt avanevate mõttemustrite ja voodisse aheldatud peategelase? Mongoolia režissöör Byamba Sakhya on sellegipoolest suutnud selle pikkamööda, kiht kihi haaval lahti rulluva loo täita katkematu pinge ja ootusärevusega. „Voodisse aheldatud“ on meisterlik film, mis laseb vaatajal osa saada nii meditatiivseist hingeotsinguist kui ka peadpööritavast sõidust pahupidi pööratud inimsuhetes.

Film põhineb samanimelisel raamatul, mille autoriks on Mongoolia kirjanik Ayurzana. Raamatu postmoderne stiil ning julge sõnavõtt sealse ühiskonna tabuteemadel kujundasid teosest uue laine alusepanija möödunud kümnendi Mongoolia kirjanduses. Raamatule toetudes on ka filmis tugev rõhk sümbolitel ja metafooridel, mille kaudu puudutatakse selliseid keerulisi teemasid nagu suhted ja seksuaalsus, lapsepõlvetraumad, saatus ning enda tegude eest vastutamine.

Loo peategelane on 26-aastane kirjanik, kelle argipäev paneb noormehe silmitsi seisma liialt suure vaimse pingega. Ta tülitseb aina rohkem oma kihlatuga, mõistmata, mille pärast. Ta kirjutab oma raamatut hingega, aga kirjastada seda ei soovita. Lisaks sellele on noormehel keerulised suhted isa, ema ning iseendaga. Ühel hommikul, kui pinget on kuhjunud juba liiga palju, otsustab kirjanik voodist mitte enam tõusta. Ta laskub sügavale mälestustesse, proovides mõista nii ennast kui inimesi enda ümber, meenutades möödunut ja kohtudes sees pulbitseva viha ning hirmuga. Langenud enesehaletsusse, vajab mees tõelist jõudu, et uuesti voodist tõusta. Kuid kas inimene saab muutuda ja seni mõistmatut mõista, elades vaid oma mõtetes?

Olles voodisse aheldatud, võib peategelase jaoks kell küll peatuda ja ajataju kaduda, kuid filmiloo edasiandmisel on nimelt aeg üks kõige tähtsamaid sümboleid, millest lähtub nii kaameratöö, helirežii, montaaž kui ka muidugi stsenaarium. Kella tiksumine on kogu filmi läbiv juhtmotiiv, mida kuuleme nii omaette kui ka sellele üles ehitatud heliloomingu sees. Ühtlasi imiteerib ka kaameraliikumine kellapendli tiksumist. Muudkui edasi-tagasi, siia-sinna. Terve film mõjub kui rännak ajas, kus leiame end reaalsusega vaheldumisi kord kirjaniku varasest lapsepõlvest, kord tema ema nooruspõlvest, järgmisel hetkel juba mõne kolmanda tegelase meenutustest.

Teiseks võtmekujundiks, millele lugu toetub, on korduvus. Mida tähendab elus ringiratast liikumine? Kuidas pääseda hävituslikesse mõtte- ja käitumismustritesse suletusest? Kuidas rongilt maha astuda ja lõpuks ise oma suund valida? Korduvalt näeme ootamatuid POV-kaadreid Ameerika mägedel tühjalt kihutavast rongist, mis ükskõik mis nurga alt vaadatuna ikka ringiratast sõidab. Päevast päeva kulgeb see samal trajektooril – nii nagu filmitegelaste eludki. Korduvust ja ringisümboolikat kohtab ka kunstnikutöös ja filmimuusikas.

See, et filmis puuduvad värvid, süvendab tunnet kordustest ning kunstilisusest veelgi enam. Täiendavalt sümbolirohkele loostruktuurile ei ole ka tegelaste jutuajamised üksüheselt mõistetavad, vaid peidavad endas filosoofilisi mõtteteri. Peale peategelase läbielamiste on narratiivi põimunud mitmed paralleellood, mis kujutavad tegelaste tõlgendust armastusest. Nende jutustused on justkui luule, mis suhete ja saatuse teemadel erinevaid tahke avab. Metafoorsus on filmi niivõrd sügavalt juurdunud, et koguni mõni tegelaskuju näib kehastavat hoopis midagi suuremat – näiteks saatust.

Kogu sümboolikale vaatamata on lugu siiski arusaadav ja iga vaataja saab vastavalt iseenda läbielatule filmist mõne hea mõttelõnga kaasa võtta. Olgugi et peategelase metamorfoos toimub sõna otses mõttes voodis lebades, on tegu siiski väga põneva vaatamisega. Mongoolia kultuur võib tunduda kauge ja võõras, kuid nagu peategelasest kirjanik filmi lõpus tabavalt sõnab – „In the end, we are all the same“ –, nii polnud ka minul tegelaskujude elulisuse tõttu nendega samastumisega raskusi. „Voodisse aheldatud“ on suurepärane näide stiilipuhtusest, esmaklassilisest kaameratööst ning tõeliselt nauditavast helikasutusest.

Autor: Triin Rennit


“Voodisse aheldatud“ (Хэвтрийн хун, 2020)
Riik: Mongoolia
Kestus: 1h 54min

Linastus PÖFF24 põhivõistlusprogrammis

Stsenarist ja režissöör: Byamba Sakhya
Produtsendid: Ariunaa Tsepenpil, Naranbat Bayasgalan
Operaator: Tuvshintugs Badral

Monteerija: Byamba Sakhya
Osades: Battulga Ganbat, Ariunchimeg Tumursukh, Dorjsuren Shadav, Oyunzul Dorjderem, Battogtokh Ravdan

Triin Rennit Arvustus